#DiaES i #CEESC20anys“L’educació social com a garant dels drets de la ciutadania”

carnavaldeblogs_cat

Amb motiu del Dia Internacional de l’Educació Social el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya ha llançat la iniciativa d’un carnaval de blogs.  Una bona iniciativa per promoure la reflexió.

La iniciativa em sembla especialment interessant si ens serveix per a reflexionar sobre quina Educació Social volem.  I m’agradaria fugir de plantejament triomfalistes i esencialistes que situarien l’educació social com la solució a tots els problemes socials. I també de visions assistencialistes.

Des del meu punt de vista cal que ens fem unes preguntes prèvies: l’educació sempre és bona? , o també, l’educació sempre és positiva per a les persones? l’educació sempre les ajuda a ser més lliures? Massa  vegades es manifesta que sí, que l’educació és la solució a tots els problemes, que és la clau del futur. I al voltant d’això es construeix un discurs buit de contingut i ple de tòpics. En un moment històric , a més, en què l’educació ha passat a ser una mercaderia que es compra  i es ven, una inversió de futur, diuen els teòrics de les Teories del Capital Humà. I ens volen fer oblidar que l’educació és un dret de les persones, un dret que els ha de permetre ubicar-se i entendre el món en què viuen.

Des del meu punt de vista l’educació no és bona o positiva intrínsecament. Hi ha diversos enfocaments educatius i tots ells carregats de valors. Massa vegades l’educació ha estat l’instrument de les classes dominants per alienar les persones. Ha estat una ferramenta per a transmetre una lectura de la realitat gens crítica amb l’ordre existent. Per a què l’educació siga positiva per a les persones ha de fugir dels plantejaments bancaris que descrivia Freire i ha de caminar cap a la problematització de la realitat. Ha de ser una educació alliberadora que ajude a les persones a llegir el món, pronunciar la paraula i construir els seus coneixements en base al diàleg i a la cooperació amb altres.

I si dic que l’educació no és sempre bona, tampoc considere que l’educació a l’àmbit no formal, és a dir l’educació social, sempre siga bona. Les accions des de l’educació social seran positives per a les persones quan les ajuden a comprendre el món, quan les ajuden a apoderar-se. L’educació, com deia Freire, no canvia el món, canvia les persones que canviaran el món. L’educació social serà garant dels drets de la ciutadania si promou en les persones la capacitat per a lluitar pels seus drets, i per contribuir a una societat més justa.

images-2

L’educació és sense cap dubte, des del paradigma crític, una activitat política i per  tant implica compromís.  Un compromís que, des del nostre punt de vista, ha d’estar implicat en la construcció d’un món més equilibrat.

Quan a l’àmbit de l’educació social o al de l’animació sociocultural treballem junt a les persones en la línia d’afavorir el seu apoderament, sí que garantim els drets de la ciutadania, perquè contribuïm a que les persones lluiten pels seus drets i exigisquen dels governs la resposta a les situacions d’injustícia i desigualtat.

Una educació social garant dels drets de la ciutadania és aquella que es compromet.

 

Aquesta entrada correspon al CARNAVAL DE BLOGS

Pots trobar el recull de tots els blogs que participaren en aquesta entrada del Blog del CEEESC.

One response to “#DiaES i #CEESC20anys“L’educació social com a garant dels drets de la ciutadania”

  1. Pingback: Carnaval de Blogs – El cap de Mar

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 7 7 ?